قسمت 2 – چطور برای اولین پروژه هام مشتری جذب کنم؟

سلام خیلی خوشحالم که توی قسمت دوم این مقاله همراه هم هستیم تا براتون بیشتر از راهکارهای جذب مشتری برای اوایل شروع کارمون بگم. امیدوارم توی قسمت قبلی مطالبی که در مورد نگرش و ذهنیت مرتبط با جذب پروژه و اهمیت مهارت فروش گفتم تونسته باشه بهتون کمک کنه، اگه بدون خوندن قسمت قبلی این مقاله وارد شدید، بهتون پیشنهاد میکنم که حتما اول قسمت قبلی رو بخونید!

چرا؟ چون اونجا براتون از این صحبت کردم که اگر هنرمند ترین و ماهر ترین شخص حوزه خودتون هم باشید، بدون داشتن یک سری چیزها کسب درآمد بالا و شناخته شدن در صنعت خودتون رو تجربه نخواهید کرد. به وسیله دکمه این پایین مستقیم برو سراغ قسمت قبلی…

بریم سراغ ادامه راهکارهایی که هفته پیش هم 3 موردش رو براتون معرفی کردم. چون من خودم آدمی هستم که توی این مسیر تجربه داشتم و اطرافم افراد زیادی بودن (چه دوست، چه همکار یا باقی افراد این حوزه) که این فعالیت ها رو انجام دادن، میخوام بهتون بگم با این راهکارهای این دو مقاله میتونید در عرض یک هفته تا نهایتا یک ماه اولین درآمد خودتون رو با یک رقم مناسب کسب کنید. (لطفا توی اولین قدم دنبال تبلیغات های اینستاگرامی یک ماهه رسیدن به درآمد 50 میلیون نباشید. به قول اِستیو هاروی آسانسوری وجود نداره، باید از پله ها برید بالا!)

4- توی دایره ارتباطیتون، با اسم مهارتی که بلدید شناخته بشید!

طراحی گرافیک می‌کنید؟ طراحی سایت میکنید؟ تدوینگر و فیلمبردارید؟ خیلی عالیه

اما توی دایره دوستان، آشنایان و فامیل هاتون چند نفر شما رو به این حرفه میشناسن؟ یعنی تا وقتی صحبت میشه از فیلمبرداری و تدوین کردن چند نفر میگن عه صبر کن آره فلانی توی همین کاره! باید همینقدر توی افراد نزدیک به خودتون شناخته شده باشید. چطوری اینکارو بکنید؟

توی پست ها و استوری هاتون از کاراتون و مهارت ها تون بگید. توی صحبت هاتون به این موضوع اشاره کنید و تعریف کنید که مثلا چطور مهارت های خودتون رو یاد گرفتید و فعالیت شما میتونه چه ارزشی برای مردم خلق کنه. همه اینها رو براشون بگید.

یک کارت ویزیت داشته باشید که به دوستانتون بدید. میتونید حتی دور تا دور فامیل رو نگاه کنید ببینید کی هست که کسب و کار داره و نیاز به یک کانال تلگرامی، پیج اینستاگرامی، سایت یا … داره و بهش پیشنهاد بدید که من میتونم با این مهارتم فلان درصد فروش شما رو بیشتر کنم یا حداقل برقراری ارتباط با مشتریان رو براتون راحت تر کنم.

5-برید سراغ بازارهایی که مخاطب هدف مشابهی دارن!

مخاطب هدف شما یک سری ویژگی های خاص مربوط به خدمات شما رو داره. مثلا برای من احتمالا مشتری من صاحب یک کسب و کار یا یک استارتاپه که قراره به تازگی برند و محصولات خودش رو عرضه کنه و یا تا به الان عرضه کرده اما میخواد ریبرندینگ رو انجام بده. این مشتری من ممکنه کجاها باشه؟ ممکنه توی دفاتر ثبت باشه برای کارهای اداری، ممکنه توی یک شرکت تبلیغاتی باشه، ممکنه برای طراحی سایت پیش یک کدنویس رفته باشه و … . سعی کنید کامل مخاطب و مشتری احتمالی خودتون رو بشناسید و حدس بزنید کجاها ممکنه حضور داشته باشه.

بعد از این مرحله که مشخص شد، برید با مدیرها یا مسئولان کسب و کار هم مخاطب هدفتون صحبت کنید تا مشتریانتون رو به هم دیگه پاس بدید. مثلا با یک کدنویس سایت صحبت کنید که اگه شخصی برای طراحی سایت پیش تو اومد بخش طراحی رابط کاربری رو بسپر به من. من هم اگر پروژه ای مرتبط با کدنویسی به دستم رسید به تو میسپرم.

6-تبلیغات بدید!

ممکنه این روش یکم حس ریسک کردن رو بهتون بده و بترسید نکنه هزینه کنم اما آورده ای نداشته باشه؟!

بذارید از اول بگم، آره ممکنه هزینه کنید ولی براتون مشتری نیاره. اما همونطور که گفتم ممکنه، این یعنی احتمالش هم هست که مشتری بیاره! اما در آخر اگه شما اینکارو نکنید، هیچ وقت تلاشی در این راستا انجام ندادید و بهتون تبریک میگم، شما قبل از ورود به زمین بازی شکستتون رو خوردید.

اما وارد بشید، بهترین تلاشتون رو بکنید تا درصد احتمال رو به کفه جذب مشتری بیشتر کنید! اینطوری قطعا مشتری جذب میکنید. شاید دفعه اول و دوم نشه، و اینجا شما اصلا نباید ناراحت بشید، چون هر کاری اولش آزمون و خطا داره.

میپرسید این احتمالات و یا خطاها رو چطوری میتونم کنترل کنم؟

اول از همه یک سناریوی خوب برای تبلیغ بنویسید. یک سناریوی جذاب ولی غیر تکراری. نه از اینها که بگید سلام من فلان خدمت رو انجام میدم و تمام. میتونید برای الهام گرفتن ایده ها اینستاگرامتون رو باز کنید و برید سراغ پیج های تبلیغاتی ببینید چجوری استوری یا پست تبلیغاتی میذارن و از ایده هاشون استفاده کنید.

دوم، یک بستر خوب برای تبلیغ پیدا کنید. اگر قراره اینستاگرام محل تبلیغ شما باشه، برید ببنید کدوم پیج مخاطبین شما رو داره؟ اگه طراح سایت هستید، پیج های آموزشی کسب و کار و کوچینگ گزینه های خوبی برای شروع هستند. اگر توی این پیج های آموزشی تبلیغات بذارید احتمال داره نرخ خوبی از مشتریان رو بگیرید. (حواستون باشه فیک نزنن براتون + دقت کنید که چه کسانی قبلا تجربه رفتن تبلیغات با این پیج رو داشتن و آیا از تجربه خودشون راضی بودن یا نه)

سوم، بازخورد بگیرید و اصلاح کنید. وقتی تایم تبلیغ تموم شد، بررسی کنید که چه آمارهایی رو در اختیارتون قرار داد. آیا فالوور بیشتر شد؟ آیا دایرکت های زیادی اومدن و یا تماس گرفته شد؟ چند نفر تبدیل به مشتری شدند؟ یا اصلا هیچکس دایرکت نداد؟

در همه حالات شما باید خوشحال باشید، حتی وقتی کسی دایرکت نداده. شما متوجه شدید که یا روش تبلیغ شما صحیح نبوده و یا بستر مناسبی رو انتخاب نکردید. شما باید برای درک کردن این موضوع و یادگرفتن روش صحیح هزینه میکردید. این هزینه آموزش و تجربه شما بوده و شما رو به طرف راه های پربازده تر راهنمایی خواهد کرد.

یک پیشنهاد: سعی کنید همیشه تبلیغات هاتون رو با یک دوست و یا آشنا چک کنید. ازشون بخواید صادقانه نظر بدن و بگن آیا نظرشون جلب میشه یا نه. سعی کنید شخص مورد نظرتون فرد به روز و خلاقی باشه.

Payam-Parsa وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *